Kjell’s Hagejernbane
Det finnes vel like mange måter å bygge hagejernbane som det finnes baner i Norge, men vi tenkte ta for oss et par av de forskjellige metodene, denne siden viser hvordan det er bygget på støpt underlag.
Maks stigning på sporet bør ikke overstige 2,5%, selv om 4,5% er godt mulig! Svinger burde ha en minsteradius på 110cm, selv om det er mulig helt ned i 60cm for de fleste lokomotiver.
Etter at forskalingsmuren var på plass begynte planleggningen av sporet, dette er spesielt viktig ved støping da støping er en relativt permanent løsning 😉 nå skal det sies at det også monteres på treklosser som dere vil se lenger ned, dette tillater justeringer av sporet på en enkel måte.
Etter at sporene er planlagt, så er det å legge ut armeringsjern før det er i gang med støpingen, her blir det et massivt sporunderlag som det skal mye til for at blir ødelagt av tele!
Nedenfor er treklossene tydelige, disse tillater både justeringer og små endringer i sporplanen. De forenkler også prosessen med å få en jevn bane da de muliggjør en justering også i høyden.
Når alt er på plass, er det å legge på en passende ballast, dette gjør seg utrolig bra og støping må vel sies å være en av de ultimate løsningene for grunnlag til hagejernbane, spesielt om du har tenkt til å bli boende på samme sted i mer enn noen få år!
Kjell har en fin tråd om banen sin, disse bildene er hentet fra den første siden av tråden hans, med samtykke, men jeg anbefaler virkelig å ta seg en times tid for å se gjennom hva han har fått til!
Byggetråden for denne hagejernbanen kan du lese her: KjellAn’s Hagejernbane!